Vanaf 1 september 2018 moeten alle nieuw geregistreerde auto’s in Europa voorzien zijn van een typegoedkeuring waarbij de CO2 uitstoot berekend wordt via de zogenaamde WLTP meetmethode (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Op het Certificaat van Overeenstemming (CVO)/Certificate of Conformity (COC) staat vanaf dan voor alle auto’s de CO2 uitstoot vermeld in gram per kilometer gemeten via WLTP. De “oude” NEDC meetmethode vervalt. Wat betekent dit als je nu een auto importeert en wat als je na september 2018 importeert?

1 september 2017

Alle autofabrikanten en keuringsinstanties zijn op dit moment druk bezig om alle nieuwe typegoedkeuringen te verzorgen. Zonder typegoedkeuring kan een auto in Europa niet de weg op. Veel fabrikanten laten nieuwe modellen die nu geïntroduceerd worden direct meten via WLTP. Vanaf 1 september 2017 mag iedere nieuwe auto al gekeurd worden op die manier. Ook voor 1 september 2017 was het mogelijk om op speciaal verzoek al via de WLTP te meten. Nieuwe modellen die  vanaf september 2017 zijn geleverd zijn, worden via WLTP gemeten, anders zou die auto nog een keer gekeurd moeten worden voor 1 september 2018. Dat is uiteraard zonde van de tijd en het geld, dus kiest een fabrikant dan om direct WLTP te keuren. Vanaf 1 september 2018 is dat verplicht voor alle auto’s die in Europa voor het eerst worden geregistreerd. Voor voorraadauto’s zonder registratie zal er nog een tijdelijke overgangsperiode worden ingesteld.

Import auto’s in en na 2018

Voor import auto’s die al geregistreerd zijn verandert er niets. Zolang de auto een 1e registratie heeft, kan de auto geïmporteerd worden. Of er CO2 is gemeten via de oude NEDC methode of via de WLTP methode, dat maakt niks uit. Als de auto een 1e (duurzame) registratie heeft en als gebruikt wordt aangemerkt mag gebruik gemaakt worden van elk BPM regime tussen de datum 1e registratie en de BPM aangifte datum voor het aangeven van de BPM. Auto’s die al geregistreerd zijn worden niet nogmaals gekeurd voor de WLTP en de CO2 uitstoot verandert niet.

Heeft de auto nog geen registratie? Dan is dat een ander verhaal. De auto is dan nieuw en zal volgens de WLTP gemeten moeten zijn om de weg op te mogen in Europa (afgezien van een overgangsperiode, waarin registratie met een ”oude” typegoedkeuring nog wel mogelijk zal zijn).

BPM vanaf 2019

Gaat de BPM veranderen nu blijkt dat de CO2 uitstoot in veel gevallen hoger is dan toen er via de “oude” NEDC meetmethode CO2 werd gemeten? De staatssecretaris van Financiën zegt daar het volgende over: “Ik zet mij in om de BPM-opbrengst (op macroniveau) niet te laten stijgen als gevolg van de WLTP.” “Ik verwacht na de zomer 2018 meer duidelijkheid te kunnen geven over het proces van de omzetting van de BPM naar op WLTP-gebaseerde tarieven.” Alle antwoorden van de staatssecretaris op de vragen vanuit de kamer over berichten van fors hogere BPM opbrengsten kunt u hier lezen: antwoorden staatssecretaris.

Of de BPM tarieven per 2019 worden aangepast en op welke wijze is nog geheel onduidelijk.

Voor import gebruikte auto’s verandert er weinig

Zolang de auto een datum 1e registratie heeft veranderd er dus niks. De auto kan dan een Nederlands kenteken krijgen. Zorg altijd voor een CVO/COC bij de auto, zodat duidelijk is wat de officiële CO2 uitstoot is. Is de auto nieuw? Zorg dan dat de Europese typegoedkeuring geldig is om een Nederlands kenteken te krijgen.

Wilt u meer informatie over NEDC, WLTP of heeft u een andere vraag over de BPM? Neem dan contact met ons op.