Sinds september 2017 wordt de gemiddelde CO2 uitstoot  via een nieuwe methode gemeten; WLTP. Dit staat voor Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure. Simpel uitgelegd betekent dit dat voertuigen op een meer realistische manier gemeten worden op de daadwerkelijke emissie. Tot september 2017 werd dit gemeten via de NEDC-methode (New European Driving Cycle) die sinds 1992 werd toegepast en sinds ‘dieselgate’ zwaar onder vuur lag.

Het gaat de overheid meer BPM opleveren!

Inmiddels wordt keihard duidelijk dat auto’s in 2018 fors duurder zijn geworden. De pers heeft er inmiddels veel aandacht aan besteed. Als meest extreem voorbeeld wordt een BMW X5 3.0d aangehaald die flink duurder wordt. Is de auto na 1 september 2017 geproduceerd, is dat nù al zichtbaar. Per 1 september 2017 heeft de X5 bijvoorbeeld een gecorrigeerde CO2-uitstoot gekregen van 183 gram per kilometer. Vóór 1 september 2017 had exact dezelfde X5 een CO2-uitstoot van 156 gram per kilometer. Daardoor werd deze auto ruim 12.000 euro duurder, alleen door de BPM. Op 1 januari 2018 zijn de nieuwe BPM tarieven ingegaan en is deze auto nog eens 1.877 euro duurder geworden ten opzichte van 2017.

Oorzaak

Sinds september 2017 is de WLTP methode een rol gaan spelen op alle nieuwe auto’s waarvoor niet eerder een typegoedkeuring is afgegeven. De typegoedkeuring bevat zowel een WLTP als een NEDC gegeven. Vanaf september 2018 is de WLTP methode verplicht voor alle nieuwe auto’s. Oude typegoedkeuringen komen dan te vervallen. Een nieuwe typegoedkeuring zal een hogere CO2 uitstoot geven waardoor meer BPM af te dragen is.

Gevolg

In de praktijk zal de nieuwe WLTP meetmethode betekenen dat er een hogere CO2-waarde uit komt. Ook als deze wordt omgerekend naar de huidige NEDC norm. BMW houd rekening met een stijging van 20 tot 25%. Dit betekent dat een BMW die altijd 100 g/km CO2 uitstoot had, nu in eens 122 g/km kan hebben. Op een eenvoudige diesel is dat maar zo € 5.000 meer BPM.  Er is geen eenduidige  rekenformule om van WLTP naar NEDC om te rekenen. Er bestaat een omrekentool (CO2MPAS), maar die werkt zeer ingewikkeld en is niet te volgen. Een auto met volgens NEDC methode CO2 van 120 g/km heeft straks niet altijd een CO2-uitstoot van 150 g/km bijvoorbeeld. De BPM wordt ook nadat de NEDC methode is afgeschaft, berekend over de op de NEDC methode gemeten CO2 waarde. Volgens diverse berichten zal de Belastingdienst per 1 januari 2019 de BPM tabellen “budget-neutraal” aanpassen aan de WLTP CO2 waardes. Grote stijgingen zijn echter te voorzien omdat de herberekeningen leiden tot hogere uitkomsten.

Import jong gebruikte auto

Voor de import mag altijd het BPM regime gebruikt worden dat bepalend was op de datum van eerste toelating. Belangrijk dus om bij de invoer de juiste CO2 waarde te gebruiken. Wie op dit moment op zoek is naar een jong gebruikte auto, zouden wij adviseren om deze te zoeken met een datum eerste toelating van voor 1 september 2017 of in ieder geval met een CVO dat nog geen WLTP weergeeft. Dat scheelt namelijk al snel duizenden euro’s in de BPM. Check altijd eerst het CVO om de bij die auto behorende CO2 uitstoot te controleren.

Er mag dan ook een enorme run verwacht worden op jonge gebruikte personenauto’s die nog voor 1 september 2017 onder de NEDC methode een CO2 meting hebben gehad. Dit is meest betrouwbaar te checken aan de hand van het CVO.

Samengevatte gevolgen en aandachtspunten

  • Nieuwe modellen zònder een typegoedkeuring afgegeven voor 09-2017, hebben nù al vaak een hogere BPM door de WLTP meting.
  • Nieuwe modellen zònder een typegoedkeuring afgegeven voor 09-2017 worden nu dus nog niet gecompenseerd; de budget neutrale BPM aanpassing is immers pas per 01-2019 aangekondigd.
  • WLTP zal na de overgangsregeling per 09-2018 veelal leiden tot een hogere BPM op alle nieuwe auto’s.
  • Per januari 2019 past de Belastingdienst de BPM tarieven “budgetneutraal” aan
  • Tussen 09-2018 en 01-2019 lijkt dus een tarief vacuüm te gaan ontstaan op alle nieuwe auto’s; het “nog niet gecompenseerde BPM tarief” wordt dan immers toegepast op hogere CO2 uitstoot.
  • CO2 uitstoot op het kenteken (code V7) kàn nu al op WLTP zijn gebaseerd. Check deze met het CVO. Dit geldt ook voor binnenlandse nieuwverkopen, ter controle van uw BPM afdracht. Dat kan namelijk te veel zijn! Te weinig zal niet voorkomen.
  • Registreer nieuwe voorraadauto’s vòòr 01-09-2018 wanneer je deze onder de oude NEDC met een gunstiger BPM wilt registreren.
  • Herberekende CO2 zal veelal leiden tot een hogere CO2 en dus een hogere BPM en catalogusprijs.
  • CVO’s zijn van het grootste belang! Ook voor nieuwe binnenlandse registraties.

Naar verwachting zal de verwarring niet alleen leiden tot veel vragen. Ook bij de Belastingdienst zijn er veel vragen, bezwaren en beroepszaken te verwachten.

Wilt u meer informatie over NEDC, WLTP of heeft u een andere vraag over de BPM? Neem dan contact met ons op.