Sinds 1 september 2018 is de WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) officieel de meetmethode voor het bepalen van onder andere de CO2 uitstoot van nieuwe auto’s. Alle auto’s die binnen de Europa worden geregistreerd moeten volgens deze meetmethode zijn goedgekeurd. Hiermee is de NEDC (New European Driving Cycle) officieel vervallen. Auto’s die niet voldoen aan de WLTP keuring konden aangemeld worden in de zogenaamde “restantvoorraad regeling”, kortweg de restantregeling.

Wat houdt de restantregeling in en wat betekent dat voor importauto’s?

Typegoedkeuring in Europa en Nederland

Om een nieuw voertuig te registreren in Nederland moet dit voertuig een Europese typegoedkeuring hebben. Sinds 1 september is de WLTP de basis voor de Europese typegoedkeuring.

Al eerder hebben wij hierover geschreven in deze 2 artikelen:

WLTP, NEDC en CO2 uitstoot per 2018 – wat gaat er veranderen?
WLTP; wat betekent dat voor mijn importauto’s?

WLTP = meer BPM

Een hogere CO2 uitstoot betekent in Nederland direct een hoger BPM bedrag, dus meer belasting betalen. De BPM tabellen zijn gebaseerd op de CO2 uitstoot via NEDC (dus een lagere CO2 uitstoot op papier). Op basis van de WLTP is de CO2 uitstoot gemiddeld 10-35% hoger (bron: BOVAG: alles over de WLTP). Aangezien BPM volledig over de CO2 uitstoot gaat betekent dit dus meer BPM betalen.

Als er alleen een WLTP waarde bekend is, mag deze tot 1 januari 2019 terug gerekend worden naar NEDC vanaf de WLTP waarde. Dit is de zogenaamde NEDC 2.0 waarde. Deze waarde is gemiddeld 11 gram hoger dan de originele NEDC 1.0 waarde (bron: BOVAG: alles over de WLTP).

Overgangsregeling voor voorraadauto’s

Wat wordt er gedaan met auto’s die al geproduceerd zijn maar niet geregistreerd en niet gemeten via WLTP? Deze auto’s konden aangemeld worden bij de RDW voor de zogenaamde “restantvoorraad regeling”. Deze restantregeling betekent dat auto’s die daarvoor zijn aangemeld nog 1 jaar kunnen worden geregistreerd na ingang van de nieuwe eisen. Concreet betekent dat dus dat auto’s in die regeling tot 1 september 2019 nog geregistreerd kunnen worden. Deze regeling is ontstaan om te voorkomen dat er in één keer heel veel auto’s geregistreerd worden zodra een typegoedkeuring verloopt.

De eis voor auto’s om in de restantregeling te kunnen was een productiedatum tot 1 juni 2018. Nederland heeft namelijk gekozen voor de tweede keuzemogelijkheid in de RICHTLIJN 2007/46/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD, bijlage XII – B (de RICHTLIJN 2007/46/EG vind u hier ) voor wat betreft de aantallen en welke voertuigen voldoen voor een restantregeling.

Simpel uitgelegd betekent dit dat auto’s met een productiedatum en CVO tot 3 maanden voor afloop van de goedkeuring in de restantvoorraad kunnen worden ingeschreven. Vervolgens kunnen die auto’s nog 12 maanden na de afloop van de goedkeuring (dus na 1 september 2018) nog als nieuwe auto’s worden geregistreerd. De auto’s in die regeling zijn dus auto’s gekeurd via de NEDC methode en kunnen worden geregistreerd tot en met 31 augustus 2019. De auto’s worden individueel op basis van het chassisnummer ingeschreven bij de RDW.

Wat betekent dit voor importauto’s?

Auto’s geproduceerd tot 1 juni 2018 en een CVO voor die datum konden worden ingeschreven bij de RDW in de restantregeling. Er staan dus auto’s in Nederland, ongeregistreerd met een oude (NEDC) typegoedkeuring die een datum 1e toelating kunnen gaan krijgen tussen 1 september 2018 en 1 september 2019. Dit biedt de mogelijkheid om voor importauto’s uit te gaan van de NEDC CO2 uitstoot, ook als deze niet bekend is. Wij kunnen voor u op basis hiervan de BPM aangifte opstellen die voor u het meest gunstig.

Wilt u meer weten hierover of heeft u vragen? U kunt ons bereiken via telefoonnummer 024-6632202 of via info@bbpartners.nl.