bbpartners logo

Auto import adviseurs en taxateurs sinds 2004

Auto import adviseurs en taxateurs sinds 2004


Route

22-01-2013: Bericht van Jan Lammers: Zo beste mensen, Dakar zit erop! Terugkijkend ben ik heel tevreden met het verloop, de auto was goed, het team was top en constant in een goede stemming. Met name met Emiel Megens, onze monteur op de truck, had ik nog wat 'unfinished business' letterlijk mee recht te zetten, want de laatste keer dat ik met Emiel Dakar reed was in 2010 en toen werd hij met de helikopter afgevoerd, gelukkig met alleen een gekneusde schouder maar het gebeurde nadat ik voor de 3e keer de Jumbo Truck van Frits van Eerd op z'n kant had gelegd...

Frits heeft het overigens deze Dakar uitstekend gedaan met twee 9e plaatsen in de dagetappes! Mijn navigator Roelof Koning heeft ook goed werk geleverd want zonder in de gelegenheid te zijn zich goed voor te bereiden en met beperkte Dakar-ervaring uit Afrika kwam hij last-minute aan boord, ik geef het je te doen..Strategisch hebben we met z'n alle de verkeerde beslissing genomen om een reparatie uit te voeren op het verkeerde moment maar ik zeg het nog maar eens: "Wat gisteren dom was, noemen ze vandaag ervaring", nou dat hebben we dan en dat maakt ons voor de toekomst sterker. Dat gooide ons wel in een klap naar achteren en vanaf dat moment konden we de rest van de rally kansloos in het stof bijten, so-be-it.. Je ziet nu eenmaal tijdens Dakar de mooiste rijders, teams, trucks etc. falen want dat is wat Dakar met je doet, we worden constant op de proef gesteld en letterlijk een foutje en het is afgelopen. Tijdens autoraces heb je tijd genoeg om eens in je spiegels of om je heen te kijken want daar hoef je niet bang te zijn om in een gat of weggeslagen stuk weg te rijden, hier moet je echt constant bij de les zijn want heel even wegkijken kan het einde van de rally, of nog erger.. zijn. Je rijdt me de truck zo enorm dicht langs de afgrond dat je buitenste wiel nauwelijks helemaal op het pad past, als er een stuk rots aan de linker kant ligt wordt je naar rechts geduwd en met een beetje pech doe je dan wat wij inmiddels een 'Elfrinkje' noemen want tot mijn stomme verbazing kwam ik tijdens de rally de bocht om en zag ik Johan Elfrink met z'n vrachtwagen als een kerstbal in de bomen hangen.., doe mij onze fout dan maar ;-). Gelukkig waren zowel hij als z'n navigator Michel de Groot ok! Dus het resultaat is, aangekomen, 25e algemeen, 11e op een dagklassering en een geweldige ervaring rijker! Daarmee bedoel ik ook de ervaring van uw support en belangstelling en daar ik wil u in ieder geval nu vast enorm voor bedanken maar de meeste van u zie ik binnenkort ongetwijfeld weer persoonlijk om bij te praten. Op dit moment ben ik klaar voor vertrek in ons hotel in Santiago. Morgenmiddag landen we weer in Amsterdam en dan gaan we van +30º naar -10º Celsius. Dat zal aardig synchroon lopen met de koude douche die je doorgaans krijgt na zo'n evenement. De overgang is altijd zo'n soort van 'Post-Dakar-Blues' of 'Terug in het enge bos' zoals ik dat zelf altijd noem. Ik ben bang om de postbus open te trekken want daar zal nog wel een zakelijke Dakar gereden moeten worden, sportief en financieel succesvol zijn gaat niet altijd samen. Ik heb mezelf met m'n Le Mans Racing for Holland deelnames aardig in de problemen gebracht, ik hoop niet dat de 24 uurs race een 24 jarige nasleep krijgt maar voorlopig gaat het nog even door. Enfin, dikke bult eigen schuld, één hartslag tegelijk en zoals we tijdens Dakar zeggen:"Rust kan je redden". Nogmaals enorm bedankt voor uw ondersteuning en belangstelling, Ginaf Rally Service, Edwin en Wuf van Ginkel en 'all te boys' enorm bedankt voor jullie gepassioneerde inzet, ik heb ervan genoten.

Beste groet,

Jan

P.S.: Meer foto's en film volgen later.


Op deze pagina zullen wij de berichten, foto's en filmpjes die Jan ons regelmatig stuurt met u delen! Klik hier voor filmpjes van Jan Lammers op 5minuten.TV. en  klik hier voor het Dakar 2013 fotoalbum. Laatste bericht telkens hieronder: 


13-01-2013 / 22.47: De emails hebben de afgelopen dagen plaatsgemaakt voor veel foto's en filmpjes op  m'n Facebook pagina. Zoals u wellicht inmiddels weet besteedt RTL TV weinig of geen aandacht aan ons en daar hebben ze goede redenen voor. Ginaf heeft mij er dit jaar doorgesleept en daardoor kan ik überhaupt meedoen, het is ongelofelijk wat een club van 95% vrijwilligers aan werk verzetten en zoals zelfs een relatief oude auto waarbij ik mee rijd presteert geeft wel aan dat de gebroeders Edwin en Wuf van Ginkel weten waar ze mee bezig zijn. De prestaties van Jos Smink en Martin vd Brink spreken daarbij voor zichzelf. Momenteel werkt Ginaf hard aan een nieuwe auto voor 2014 en ik ben er persoonlijk van overtuigd dat deze nieuwe truck top 3 materiaal moet kunnen zijn, zeker in de handen van Wuf die dit jaar heeft overgeslagen maar wellicht ook voor Edwin. Hoe ik daar zelf op in kan haken of spelen zal de toekomst uitwijzen, voor nu eerst maar even focussen op de komende week en als we dan in Santiago aan mogen komen, kijken we snel verder. Zoals het er nu uit ziet staan we momenteel 29e in het algemeen klassement maar moeten we morgen wel van een 63e plaats beginnen. Veel stof bijten dus  maar om eerlijk te zijn mogen we blij zijn dat we nog mee mogen doen want gezien ons grote tijdverlies van eergisteren was dat niet vanzelfsprekend. Dat was het weer even, via Facebook ben ik het beste te volgen met veel filmpjes. Mijn Facebook account is weliswaar vol en ik mag geen nieuwe vrienden meer aannemen maar als u onder de naam van mijn vriendin en levenspartner Mariska Hoyinck een 'vriend-aanvraag' stuurt zal zij u accepteren zodat u alle filmpjes van de afgelopen week alsnog kan zien. Wuf heeft de auto net even proef gereden en alles voelde goed aan, de foto in de bijlage is zoals de truck er nu bijstaat.
Beste groet,
Jan


 11-01-2013 / 15.47: Zo dat heeft even geduurd sinds de laatste up date maar email versturen hiervandaan ging lastig, ik heb wel heel veel filmpjes en updates op Facebook gezet hopelijk komt dat door. We staan nu bij de grens van Argentinië een aandrijfas te wissen linksvoor. Alles verder ok. Straks weer snel naar de volgende proef..
Dat was het even voor nu, algemeen staan we nu 14e.
Gr. Jan


  05-01-2013 / 14.23: Ben ik nog even... Laatste voorlopig  via Wifi, hierna zal ik via Twitter en Facebook korte updates geven, de emails zullen minder maar hopelijk wel iedere dag 1 maal. U alvast hartstikke bedankt voor de support, we gaan er lekker met zoveel mogelijk beleid en verstand tegen aan, fijn weekend allemaal en tot de volgende update..
Beste groet,
Jan


05-01-2013 / 00.05 Even voor het slapen gaan...
Vandaag de keuring gehad en de auto in het Parc Fermé geparkeerd, we mogen er nu niet meer bij tot we morgen van start gaan.
Roelof Koning is vanavond naar de meeting waar de laatste uitleg wordt gegeven en dan krijgt hij het z.g. 'road-book' mee zodat we precies weten wat we morgen kunnen verwachten. We beginnen met een aanlooproute van 250 km over de gewone weg en dan 13 km 'special stage' oftewel zo snel mogelijk. 'Zo snel mogelijk' houdt tijdens 'De Dakar' wel in dat je o.a. zo min mogelijk oponthoud moet hebben, dus geen onnodige uitstapjes maken of materiaal kapotmaken. Uit de problemen blijven is dus heel veel waard! Voor de eerste dag is dat nog een kort ceremonieel ritje maar een goed begin blijft het halve werk, hoewel.., enfin we gaan het zien. Vanavond rustig aan voor ons, nog even de rust- en slaap pakken. U ook welterusten, of goedemorgen en wij gaan lekker ons best doen.
Beste groet,
Jan


 04-01-2013 / 14.28: En nog maar een keer om helemaal up-to-date te zijn...
Zoals u al gemerkt heb ben ik vanmorgen vooral druk geweest met het op orde brengen van m'n Dakar update-mail. Probleem was simpel alleen de oplossing tijdrovend. Mijn outlook e-mail programma liet me in de veronderstelling dat ik m'n e-mails verstuurd had maar dat bleek in werkelijkheid niet het geval te zijn, angstig want je moet dan gaan checken wat wel en niet verstuurd is van een paar dagen geleden, om gek van te worden. Ok dat was die klaagzang, alles vanaf m'n iPhone werkt hopelijk tijdens de rally wel. Bijgevoegd stuur ik u de laatste foto's van de truck zoals hij er nu bijstaat, sommige van u zien wellicht wat verschuivingen maar dit is zoals ik het heb moeten doen. Wat u aan namen op de truck ziet zijn een combinatie van sponsors, mensen, bedrijven en goede vrienden die mij in het verleden en heden geholpen hebben, of nog steeds, kortom een groot support-netwerk waar ik absoluut niet zonder kan. Als de rally goed verloopt en de truck is nog strak, kom ik na de rally er graag met trots mee bij u langs! laat het het me maar weten.Wij gaan nu eerst even ontbijten en de meesten van Ginaf Rally Service hebben een paar uurtje voor zichzelf om nog wat persoonlijke dingen te regelen. Wij, Navigator Roelof Koning en monteur Emiel Megens, gaan om 10:00 uur nog even naar het Bivak om de radio's in de helmen te dubbel-checken en nog wat kleine dingen in de cabine op orde brengen. Rond half vier hebben we dus de keuring en vanavond ons 'laatste avondmaal' voor de start van de rally. Zodra het avontuur begint zullen mijn berichtjes wat korter worden met, misschien wat meer spelføuten ;-) maar na een slopende dag is het vanuit het tentje soms niet meer zo helder.. Voor de 'wiz-kids' onder u zal ik via Twitter en Facebook de bijna-real-time updates geven en via deze emails (hopelijk iedere dag) een algemene weergave geven van hoe het loopt.
Dat wat het weer even, tot snel!
Beste groet,
Jan


 03-01-2013 / 13.24: Daar ben ik weer, De truck inmiddels bij de haven opgehaald en in ons eerste bivak geparkeerd, gisteren bijna alle laatste stickers aangebracht en vandaag alleen nog de voorkant afplakken, ja ik doe ook veel zelf maar dat is Dakar met een klein team. Veel vrijwilligers, geen rangen en standen of 'look busy' gedrag, gewoon allemaal aanpakken en degene met het beste idee is de baas. Even de zon gisteren vergeten en te laat ingesmeerd m'n nek staat in de fik en is dus al aardig opgewarmd voor de strijd. Ook vandaag met Emiel Megens (monteur die meerijdt in de auto) en navigator Roelof Koning (rijdt gelukkig ook mee ;-) ) even de cabine op orde brengen en zorgen dat de drinkzakken en radiocommunicatie goed werken. Tot slot dan nog een beetje wassen en poetsen samen met Kees Koetsier en Sergio Gadron (1e en 2e monteur van onze auto in het bivak) en dan morgen (avond voor jullie) de auto en wijzelf naar de keuring voor licentie e.d., daar blijft de auto dan in het 'Parc Fermé' tot dat we hem zaterdag ophalen voor de start, daarna mogen we er dus niet meer bij en/of aankomen.
Dat was het weer even voor nu.
Beste groet vanuit Lima, Peru,
Jan
Het logo ter nagedachtenis aan  onze goede vriend Han in 't Veld aanbrengen was een bijzonder moment. Hij kreeg een publiekswissel van Onze Lieve Heer en op donderdag 27 december om 19:30 moest hij het veld van het leven verlaten, jammer en verdrietig, was een mooie vent! R.i.p. Han.

 

 


Beste Vrienden, Dakar sponsors en vertegenwoordigers van de media,
In een poging mijn communicatieve leven te gaan beteren zal ik u proberen zo goed mogelijk op de hoogte te houden tijdens de aankomende Dakar 2013 Rally. De meeste algemene  informatie kunt u vinden op www.dakar.com en daar kunt u ons onder startnummer 523 zelfs letterlijk op de voet volgen! Telefoon en internetverbinding is niet altijd optimaal of beschikbaar maar ik zal proberen met dagelijkse korte updates u op de hoogte te houden over hoe het bij ons gaat. Soms kom je ook laat en helemaal kapot in het  bivak aan en val je al in slaap voordat je een berichtje hebt gestuurd.We gaan nu de auto's ophalen in de haven en ons voorbereiden voor de formele keuring, ook dan nog even de puntjes op de i zetten zodat we zaterdag goed voorbereid het avontuur kunnen gaan beginnen. Tot zover voor nu anders mis ik het ontbijt met de boys.Tot later,

Beste groet,

Jan

P.s.: Ik zal niet altijd kunnen reageren op uw reacties op mijn updates dus stel aub niet al te veel vragen want ik wil u niet teleurstellen als ik ze niet kan beantwoorden door gebrek aan tijd.